top of page

Musikerne på programmet

Her kan du læse om nogle af de spændende musikere og sangere, som optrådte i 2023, og hvoraf nogle også optræder ved Lolland Operafestival i 2024.

thumbnail_IMG_9107.jpg
Teit Kanstrup.png

Teit Kanstrup, Baryton

Teit Kanstrup er opvokset i Roskilde og begyndte sin musikalske træning i Brass-Bands og Domkirkens
Drengekor. Han blev siden optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med sang som
hovedfag, og derefter 3 år i den prestigiøse operaskole på Royal Academy of Music i London.

Siden har han arbejdet som freelance sanger i primært Nordeuropa og USA. Som baryton med både god
højde og fylde i bunden af stemmen favner han, i oratorie- og koncertsammenhæng, over et bredt
repertoire fra baspartierne i Bachs passioner og oratorier til de krævende barytonpartier i f.eks Orffs
”Carmina Burana” og Gades ”Elverskud”. I det klassiske operarepertoire føler Teit sig hjemme i Kavalerbarytonfaget, men er også efterspurgt i Barok- og moderne operaer, der ofte kræver en større
alsidighed.


Denne sommer kan Teit blandt andet opleves som Dandini i Operaen ”Askepot” af Rossini på Opera
Hedeland.

Sophie Haagen.jpg

Sophie Haagen, Mezzosopran

Sophie er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet i København hvor hun sluttede sine studier i 2021. I 2019 vandt hun, sammen med pianisten Elias Holm, førsteprisen ved Copenhagen Lied Duo Competition og hun fik sin hovedrolledebut på Det kongelige teater med rollen Ursula i David Bruces nyskrevne opera ”Intet” i 2020. I 2021 modtog hun den prestigefyldte Léonie Sonnings talentpris og er modtager af Scholarship for emerging talented singers ved The international Association of Richard Wagner Societies i Bayreuth 2023.


Sophie er flittigt brugt som både oratoriesanger og fortolker af ny musik på den danske musikscene, her
kan som eksempel nævnes hendes medvirken i den nyskrevne opera Lisbon Floor ved Copenhagen Opera
Festival 2022 og Bachs Juleoratoriet med Copenhagen Phil december 2022.


Sophie kan denne sommer opleves som ond stedsøster i Opera Hedelands opsætning af ”Askepot” og senere iår synger hun Flora i Verdis ”La Traviata” og 2. dame i Mozarts ”Tryllefløjten” På Det Kongelige
Teater.

IMG_7826.JPG

Matjaz Stopinsek, Tenor

Matjaz er født i Celje i Slovenien og har taget sin uddannelse på Universität für Musik und darstellende
Kunst i Graz i Østrig. Han har sunget 55 roller til dato på teatre som Theater im Palais i Graz, Stadttheater
Leoben, Theater Winterthur, Theater Bozen, Slovenske Nationalteater Maribor og Theater Baden ved Wien.
Han har været fastansat solist på Operahuset i Ljubljana i Slovenien og de seneste 3 år har han været
fastansat solist ved Landestheater Linz i Østrig.


Han har sunget hovedroller som Pinkerton i Puccinis ”Madama Butterfly”, Alfredo i Verdis ”La Traviata” og
Don José i Bizets ”Carmen”. Han seneste rolledebuter var dette forår som David i Wagners
”Mestersangerne fra Nürnberg” og denne sommer som Faust i ”La damnation de Faust” af Berlioz på
Theater Erfurt.

Matjaz har etableret sig selv som en af de førende operettetenorer i Østrig og har sunget hovedrollerne i
blandt andet En nat i Venedig, Tiggerstudenten, Der Zarewitsch, Czardasfyrstinden, Zigøjnerbaronen,
Smilets land, Den glade Enke, Flagermusen, Grevinde Mariza og mange flere.


Matjas kan næste sæson opleves på Landestheater Linz som Eisenstein ”Flagermusen” og som titelrollen i
”La Juive” (Jøden) af Halévy.

Louise Schrøder.jpg

Louise Schrøder, Pianist

Louise Schrøder er uddannet pianist med speciale i akkompagnement og repetition fra Syddansk
Musikkonservatorium i 2006 ved Tove Lønskov og Marianna Shirinyan.


Fra 2006-2016 var Louise Schrøder musikalsk leder samt en del af den daglige ledelse i turnekompagniet
Den Rullende Opera.

 

Som akkompagnatør og repetitør har Louise erfaring fra bl.a. Den Jyske Opera, Den Ny Opera, Copenhagen Opera Festival, Operaakademiet, Polyhymnia og Opera på Grænsen.

 

I korsammenhænge hos bl.a. Mogens Dahl Kammerkor, Sokkelund Sangkor, Kammerkoret Camerata og Graabrødre Kammerkor.

 

Derudover fungerer hun som akkompagnatør til auditions, korrepetition og liedkoncerter.

DSC_8818-1.jpg

Allan Sjølin, Guitarist

Allan Sjølin er født i 1986 og begyndte at spille guitar som 11-årig. Han er færdiguddannnet fra Solistklassen
ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som elev af Jesper Sivebæk med debut i efteråret 2015.

 

Hans primære fokus som musiker er som kammermusiker i duoer som Copenhagen Guitar Duo og Villén og Sjølin, som orkestermusiker som assistent på både guitar og mandolin i Det Kongelige Kapel og som akkompagnatør til operasangere.

Allan har allerede arrangeret over 200 arier for guitar.

_MG_3931e.jpg

Carina Tybjerg Madsen, Sopran

Carina debuterede fra Solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i januar 2019 med et
vidt omspændende program bestående af Verdi, Strauss og George Crumb.
 

Hun havde i foråret 2021 sin debut på Det Kongelige Teater i Forestillingen ”LIGHT” og har siden september 2022 været fastansat solist på Landestheater Linz i Østrig, hvor hun i sæsonen 2022/2023 debuterede i hele tre hovedroller; Titelrollen i operetten ”Grevinde Mariza” af Kálmán, Grevinden i ”Figaros Bryllup” af Mozart og Leonora i ”La Forza del Destino” af Verdi. Carinas stemme spænder bredt og hun har udover opera og operette sunget såvel oratorier som uropførelser af nykomponeret musik i både ind- og udland.


Næste sæson på Landestheater Linz byder på alsidige opgaver: Rosalinde i ”Flagermusen” af Strauss,
Agathe i ”Freischütz” af Weber og den kvindelige hovedrolle Hildegarde i ”Benjamin Button”; en nyskrevet opera over romanen ”The curious case of Benjamin Button” af F. Scott Fitzgerald, hvor en mand fødes som gammel og lever livet baglæns, komponeret af Reinhard Febel.

Koppeljunior.jpg

Johnatan Koppel, Tenor

Johnatan Koppel er en efterspurgt ung dansk tenor, med virke såvel nationalt som internationalt.

 

Efter sin debut i Shostakovichs både lystige og gruopvækkende Næsen på Operaen i København i 2022 fulgte Tamino i Ole Anders Tandbergs populære produktion af Tryllefløjten på Kungliga Operan i
Stockholm.

Jonathan gentog partiet som prinsen i Mozarts mesterværk i Århus og på omfattende turné med Den Jyske Opera, og i den kommende sæson er han igen at finde blandt rollelisterne på Det Kongelige Teater.

 

Født ind i den musikalsk anerkendte Koppel-familie, anført af sin oldefar, komponist og koncertpianist Herman D., Jonathan er således den første i fjerdegenerationen af udøvende musikere i flokken og har altså allerede manifesteret sig som solist på den musikalske scene i Skandinavien.

 

Han tog sin bachelor fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2015, hvorefter den stod på private studier hos de verdensomspændende operasangere, Reinaldo Macias and Helena Kaupóva. Allerede som 5-årig stiftede han bekendtskab med de skrå brædder, da han med karakteriseringen af Cio Cio- San’s søn, Dolore, bidrog til forestillingen Madame Butterfly på nationalscenen.

 

De kommende år bød på Tamino i Frimurerordenens Festsal, Normanno i Lucia di Lammermoor og
Remendado i Carmen på Opera Hedeland samt Torquemada i L´heure espagnole med Copenhagen Phil under ledelse af Maestro Lawrence Foster. Gennembruddet som Fenton i Falstaff fandt sted på Den Ny Opera i Esbjerg. Operetteroller inkluderer Feri i Csárdásfyrstinden, Camille de Rosillon & St. Brioche in Den Glade Enke, Dr. Blind i Flagermusen og Operettehelten i syngespillet Hjerter i Valsetakt, alle sammen med det landsdækkende turnéensemble, OperetteKompagniet.

 

Jonathan er en flittig solist indenfor oratoriefaget, der tæller repertoire som Händels Messias, Bachs
Juleoratorium, h-mol-Messe og Magnificat i D, Puccinis Messa di Gloria, Rossinis Petite Messe Solennelle,
Dvoráks Stabat Mater og Mozarts messer og Requiem.
De mange recitals består af programmer med opera & operette, Lieder, hovedsagligt Schubert, Schumann, Richard Strauss og Beethoven, Italienske da camera-sange og spanske canciones.
Modtager af adskillige priser og legater.

Thomas-Peter-Koppel.jpg

Thomas Peter Koppel, Tenor

Thomas Peter Koppel er ud af den musikalske Koppel-familie og stod allerede på scenen som 8-årig på Sydney-Operaen. Den egentlige debut fandt sted i Frimurerlogens Festsal i 1994 som Prins Tamino i Tryllefløjten med Det Unge Operacompagnie. Han har været ansat på Det Kongelige Teater i over to årtier, hvor han har portrætteret 40 roller indenfor det lyriske tenor-repertoire. Nick i Poul Ruders´ Reumert-vindende Tjenerindens Fortælling, Antonio i Stormen af Thomas Adès dirigeret af komponisten selv, den gale italienske sanger Alfred i Peter Langdals udgave af Flagermusen og et indhop som Grev Almaviva i Barberen i Sevilla bør fremhæves. På Det Ny Teater igen Alfred i Flagermusen og senere Camille de Rosillon i Jean Voigts sidste mesterstykke, Den Glade Enke. Koppel har desuden adskillige uropførelser i ind- og udland på samvittigheden.

Han har en rig koncertvirksomhed, der bringer ham rundt i hele landet og resten af Skandinavien og så er han at finde på flere udgivelser. Thomas Peter Koppel er medstifter af OperetteKompagniet, der på femte år nu dykker ned i det store wieneriske arkiv og skaber egen-produktioner, der turnérer rundt i alle afkroge af Danmark. Han indhenter hædersbevisninger for sit iværksætteri og er en lystig og uformel foredragsholder i mange forskellige sammenhænge.

Press 4, Photocredit Joern Pedersen.jpg

William Pedersen, Baryton

William Pedersen har etableret sig som en alsidig sanger, hjemme i såvel lied-, opera- og musicalrepertoiret, hvilket har bragt ham til bl.a Det Kgl. Teater, Opera Hedeland, Den Ny Opera og på Danmarksturné med OperetteKompagniet.

På scenen har han sunget partier som Guglielmo i Cosi fan tutte, Belcore i Elskovsdrikken, Aeneas i Dido & Aeneas, Count Formaggio i La Pizza con Funghi, Dr. Falke i Flagermusen, Figaro i Figaros bryllup, Papageno i Tryllefløjten, samt en række uropførelser.

 

Han er ligeledes efterspurgt som oratoriesolist i bl.a Bachs Juleoratorium og Matthæuspassion, Händels Messias, Gades Elverskud, samt Faurés, Brahms’ og Mozarts rekvier.

William er uddannet fra Guildhall School of Music and Drama, Hochschule für Musik und Theater München og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

bottom of page